لوله پلی اتیلن تک جداره | مزایا + کاربرد

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره چیست؟

لوله پلی اتیلن تک جداره که به عنوان لوله تحت فشار یا فشار قوی نیز شناخته می‌ شود، یک از انواع لوله پلیمری است که از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ساخته می شود و در فشارهایی بین 2 تا 40 اتمسفر تولید می‌شوند. این لوله ها امروزه بسیار پرکاربرد می باشد و همانگونه که از نامش مشخص است لوله های پلی اتیلن تحت فشار از مواد پلی اتیلن(PE) ساخته می شود. در این مقاله ما به بررسی ویژگی ها، کاربرد این لوله ها و تفاوت آن با لوله دوجداره می پردازیم. 

ویژگی ها و مزایای لوله پلی اتیلن تک جداره

 این لوله ها در گرید های متفاوتی تولید می شوند، انواع گرید لوله پلی اتیلنی شامل PE100 و PE80 و PE63 می باشد. لوله های پلی اتیلن فشار قوی مزایای زیادی نسبت به سایر انواع لوله های پلیمری دارند. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر خوردگی و سایش و قابل استفاده در محیط های خورنده 
  • مقاومت در برابر رسوب و مناسب برای سیستم های آبرسانی و فاضلاب
  • وزن سبک 
  • حمل و نقل و نصب آسان 
  • انعطاف پذیری بالا و متناسب برای استفاده در مسیرهای پیچ در پیچ 
  • هزینه پایین و مقرون به صرفه 
  • طول عمر و دوام بالا 

کاربرد لوله تحت فشار پلی اتیلن

مزیت های منحصر به فرد لوله‌ های پلی اتیلن نسبت به انواع دیگر (آهنی، PVC و …) سبب شده است که  این محصولات در آبرسانی، گازرسانی و شبکه های فاضلابی مورد، بیشتر استفاده قرار بگیرد؛ لوله ها پلی اتیلن فشار قوی در موارد زیر کاربرد دارد:

  • انتقال آب: لوله های پلی اتیلن تحت فشار برای انتقال آب در شبکه های آبرسانی و آبیاری استفاده می شوند.
  • انتقال فاضلاب: لوله های پلی اتیلن تک جداره برای انتقال فاضلاب در شبکه های فاضلاب شهری و صنعتی نیز قابل استفاده هستند.
  • انتقال گاز: لوله پلی اتیلن گازرسانی فشار قوی برای انتقال گاز طبیعی استفاده می شود.
  • زهکشی: لوله های پلی اتیلن تحت فشار برای زهکشی آب در زمین های کشاورزی، صنعتی و مسکونی کاربرد دارد.
  • کابل کشی: لوله های پلی اتیلن تحت فشار برای کابل کشی در شبکه های برق و مخابرات نیز بکار می رود.

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره در آبیاری و آبرسانی کشاورزی بسیار پرکاربرد است؛ برای آشنایی با نکات مهم هنگام خرید لوله آبرسانی کشاورزی می توانید مقاله راهنمای خرید بهترین لوله برای آبرسانی کشاورزی را مطالعه نمایید.

تفاوت لوله های تک جداره و دوجداره پلی اتیلن

لوله های تک جداره و دوجداره پلی اتیلن هر دو از جنس پلی اتیلن ساخته می شوند، اما تفاوت هایی بین این دو نوع لوله وجود دارد:

تفاوت در ساختار

لوله های پلی اتیلن تحت فشار دارای یک لایه مواد HDPE است، در حالی که لوله های دوجداره پلی اتیلن دارای دو دیواره هستند که یک لایه داخلی لوله HDPE و یک لایه خارجی لوله HDPE می باشد. در ساختار لوله های دوجداره، بخش داخلی آن ها صاف بوده و بخش بیرونی موج دار است. دیواره داخلی لوله های دوجداره پلی اتیلن وظیفه حمل سیال را بر عهده دارد و دیواره خارجی لوله های دوجداره پلی اتیلن از دیواره داخلی محافظت می کند؛ این باعث می شود نسبت به آسیب مقاوم تر باشند و دوام کلی بیشتری داشته باشند.

تفاوت در کاربرد

لوله های تحت فشار پلی اتیلن در کاربردهای مختلفی مانند انتقال آب و فاضلاب استفاده می شوند. لوله دوجداره پلی اتیلن نیز در زمینه های مشابه لوله تحت فشار استفاده می شود، اما به دلیل ساختار دوجداره، در کاربردهای تخصصی تر که نیاز به مقاومت بیشتر در برابر فشار و ضربه وجود دارد، مناسب تر می باشد.

تفاوت در قیمت

لوله های فشار قوی پلی اتیلن به دلیل ساختار ساده تر، ارزان تر از لوله های دوجداره پلی اتیلن هستند.

نحوه نصب و نگهداری لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله های پلی اتیلن تک جداره ماندگاری و طول عمر بالایی دارند اما نگهداری صحیح و نحوه نصب درست، به افزایش طول عمر آنها کمک می کند. برای نصب صحیح و ایمن این نوع لوله ها رعایت نکات زیر ضروری است:

  • قبل از شروع عملیات نصب، باید نوع لوله مناسب را با توجه به شرایط پروژه انتخاب کنید؛ لوله های پلی اتیلن تک جداره در انواع مختلف با فشار کاری و دمای متفاوت تولید می شوند.
  • با اینکه این لوله ها انعطاف پذیر هستند اما بهتر است محل نصب لوله ناهموار نباشد؛ در صورت وجود ناهمواری، باید آن را با استفاده از شن و ماسه یا بتن صاف کرد.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن لوله در اثر فشار خاک، باید زیرسازی مناسبی برای آن اجرا کرد. 
  • لوله های پلی اتیلن تحت فشار را می توان به روش های مختلفی نصب کرد، از جمله جوشکاری لب به لب، جوشکاری الکتروفیوژن، استفاده از اتصالات پیچی.

به طور کلی، مراحل نصب لوله پلی اتیلن تحت فشار شامل موارد زیر می شود:

  1. آماده کردن مسیر خط لوله
  2. برش لوله
  3. تمیز کردن لوله و اتصالات
  4. نصب شیرآلات و اتصالات مانند زانویی، سه راهی، تبدیل 

برای افزایش کارایی لوله های پلی اتیلن فشار قوی و نگهداری صحیح از آن، باید از آسیب دیدن لوله ها مانند ضربه، سایش و برخورد لوله ها با اجسام تیز یا سنگین و از یخ زدگی لوله ها را جلوگیری نمایید؛ در مناطقی که احتمال یخ زدگی وجود دارد، با نصب عایق حرارتی از لوله ها محافظت کرده و در صورت قرارگیری لوله در زیر زمین یا در معرض ترافیک، از پشت بندها و مهارهای بتنی مناسب استفاده کنید.

خرید و قیمت لوله پلی اتیلن تک جداره از شرکت

تا به اینجا با لوله های PE تک جداره آشنا شدیم، با توجه به نوسانات بازار، قیمت محصولات مختلف از جمله لوله پلی اتیلن تحت فشار مدام در حال تغییر می باشد. همچنین، عوامل مختلفی از جمله نوع گرید و مواد اولیه در تعیین قیمت لوله‌ های تحت فشار موثر هستند. برای خرید این لوله ها می توانید با کارشناسان ما تماس برقرار نمایید. شرکت شهراب گستران اروند با سالها تجربه و عرضه انواع لوله و اتصالات، لوله های پلی اتیلنی را با کیفیت بسیار عالی تولید می کند.

این نوشته در blog ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.