در حال حاضر پلی اتیلن پر استفاده ترین پلاستیک در جهان می باشد و به اختصار با PE نوشته می شود. پلی اتیلن به دلیل داشتن ویژگی های بسیار خوبی نظیر سبک بودن و داشتن مقاومت در برابر خورشید و مواد شیمیایی، کاربرد گسترده ای در صنایع بسته بندی، کشاورزی، لوله و اتصالات و … دارد  و بر اساس چگالی و ساختار خطی آن به دسته های مختلفی تقسیم می شود. در ادامه به معرفی گریدهای پلی اتیلن و بررسی انواع گریدها می پردازیم.

 

گریدهای پلی اتیلن چیست؟

به طور کلی، پلی اتیلن در گریدهای HDPE ،LDPE ،LLDPE ،MDPE ،UHMW PE دسته بندی می شود، در ادامه سه گرید پرمصرف را بررسی میکنیم:

 

پلی اتیلن سنگین یا HDPE  

HDPE

همانگونه که در شکل مشاهده می کنید، ساختار این پلی اتیلن بدون شاخه است و در نتیجه نیروی کششی بین مولکولی بالایی دارد و به همین سبب در برابر  ضربه، مواد شیمیایی و … مقاوم می باشد. همچنین گریدهای پلی اتیلن سنگین (High Density Polyethylene) در ساخت بطری پلاستیکی، لوله‌های مخصوص لوله‌کشی آب و فاضلاب و … کاربرد دارد.

 

 

پلی اتیلن سبک یا LDPE

LDPE

با توجه به شکل ساختار مولکولی پلی اتیلن سبک (Low density polyethylene) و شاخه ای بودن آن، درمی یابیم که این ترکیب حجم بیشتر و چگالی پایین تری دارد. پلی اتیلن LDPE یا لو دنسیتی نسبت به HDPE شفاف تر است اما در صورت مواجهه با گرما تغییر شکل می دهد و نمی توان از آن برای مواردی که با حرارت سروکار داریم استفاده کنیم؛ به طور کلی، گریدهای پلی اتیلن LDPE برای تولید کیسه های بسته بندی مواد غذایی، روکش پلاستیکی و … مورد استفاده است.

 

پلی اتیلن سبک خطی یا LLDPE

پلی اتیلن سبک خطی دارای شاخه های کوتاه متعددی روی زنجیره مولکولی اصلی است؛ LLDPE ویژگی هایی مانند انعطاف پذیری خوب، مقاومت مطلوب در برابر مواد شیمیایی و ضربه و … دارد؛ همچنین به علت برخورداری از برترین ویژگی ها، یکی از پرمصرف ترین پلی اتیلن ها در سراسر دنیا است و در صنایع مختلف از جمله بسته بندی، کشاورزی و … کاربرد دارد. 

اما لوله و اتصالات پلی اتیلن استانداردهای مختلف و گوناگونی دارد و گریدهای پلی اتیلن براساس استاندارد های ISO و مواد اولیه لوله های PE، به صورت زیر تقسیم بندی شوند:

در بخش بعدی به سراغ مطالعه انواع گریدهای لوله پلی اتیلن می رویم.

لوله پلی اتیلن

انواع گریدهای پلی اتیلن و هزینه خرید آن

همانطور که بیان کردیم، گریدهای پلی اتیلن برحسب اینکه از چه موادی تولید می شود، در پنج دسته PE32 ،PE40 ،PE63 ،PE80 ،PE100  قرار می گیرند. لوله پلی اتیلن بر اساس مواد اولیه به سه دسته زیر تقسیم می شود:

PE63

منظور از PE63 این است که لوله پلی اتیلن در دمای 20 درجه سانتیگراد و تحت فشار 63 اتمسفر (تا 50 سال) آب را منتقل میکند. متاسفانه به دلایلی از جمله چگالی کم و حجم بالای این لوله ها و مهم تر از همه، نداشتن صرفه اقتصادی PE63 دیگر تولید و مصرف نمی شوند و کاربرد خاصی ندارند. 

PE80

لوله PE80 قابلیت انتقال آب در دمای 20 و فشار 80 را دارد؛ برتری این لوله نسبت به PE63 این است که با افزایش چگالی لوله، ضخامت آن کاهش یافت و با استقبال خوبی روبه رو شد؛ لوله های PE63 برای تولید لوله های کاروگیت و لوله های فاضلابی بکار گرفته شد.

PE100

در حال حاضر با کیفیت ترین و بهترین نوع لوله، PE100 می باشد که از لحاظ اقتصادی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مقرون به صرفه است. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد لوله PE100، نظیر مقاومت شیمیایی بالا، ضخامت کم آن و تحمل فشار بیشتر، برای مصارف گوناگونی از جمله لوله های آبیاری، فاضلاب و گازرسانی کاربرد دارد. این لوله ها با PE80 دارای تفاوت هایی می باشند که برای آشنایی بیشتر، می توانید مقاله تفاوت لوله های PE100 با PE80 را مطالعه نمایید.

همچنین برای درک بهتر گریدها به دسته بندی زیر توجه فرمایید:

دسته بندی گرید پلی اتیلن

گرید A پلی اتیلن

زمانی که مواد اولیه لوله پلی اتیلن از مواد درجه یک و مرغوب باشد، به آن لوله گرید A پلی اتیلن گفته می شود. لوله های پلی اتیلن دارای گرید های C،B،A می باشند؛ در گرید a لوله پلی اتیلن از ضایعات یا مواد بی کیفیت استفاده نمی شود، به همین علت نسبت به گریدهای دیگر برتری داشته و قیمت بالاتری نیز دارد. گرید a پلی اتیلن از HDPE ساخته شده پس کمی چگالی بالاتری دارد و به طور کلی دارای ماندگاری بیشتر و طول عمر بالاتر (تقریبا 80 سال) می باشد.

 

از آنجایی که لوله پلی اتیلن گریدهای متفاوتی دارد و هر کدام از این گریدها، نوع و سایز مختلفی دارند در نتیجه هزینه ها متفاوت بوده و برای کسب اطلاع از هزینه های آن می توانید محصولات لوله پلی اتیلن را مشاهده کرده و یا با شرکت شهراب گستران اروند تماس بگیرید.