در میان شیوه‌های مختلف اصلاح و گسترش ساختار لوله‌کشی فاضلاب شهری، انشعاب‌گیری یکی از متداول‌ترین روش‌ها است که اغلب با هدف افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها و ممانعت از مسدود شدن شبکه اصلی فاضلاب انجام می‌گیرد. با توجه به اهمیت فرایند انشعاب‌گیری، این کار با استفاده از یک قطعه‌ی خاص به نام انشعاب‌گیر فاضلاب شهری انجام می‌شود که استفاده از آن روشی سریع و آسان برای اصلاح شبکه و اخذ انشعاب از لوله‌های فاضلاب کم‌فشار به شمار می‌رود.

در ادامه پس از نگاهی اجمالی به مقوله‌ی فاضلاب شهری و لوله‌کشی فاضلاب، به معرفی انشعاب‌گیر فاضلاب شهری و بررسی انواع، کاربردها و شیوه‌ی نصب آن پرداخته و این مطلب را با ارائه‌ی راهنمای خرید بهترین نوع انشعاب‌گیر فاضلاب شهری به پایان خواهیم برد.

 

فاضلاب شهری

فاضلاب در واقع پساب آب‌های استفاده‌شده‌ای است که دیگر امکان استفاده به‌عنوان آب سالم با کاربری قبلی را ندارد، با این‌حال انواع گوناگون آن نظیر فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی و فاضلاب کشاورزی را می‌توان به شیوه‌های مختلف تصفیه و مجدداً استفاده کرد. در این میان، تصفیه‌ی فاضلاب شهری که تمام پساب‌های تولیدشده در شهر، از فاضلاب خانگی گرفته تا مغازه‌ها و مراکز درمانی را در بر می‌گیرد ساده‌تر از دیگر انواع فاضلاب است.

ضرورت و اهمیت طراحی فاضلاب شهری را می‌توان به این شکل تبیین کرد که با ورود آب به ساختمان‌های مسکونی، تجاری، درمانی و …، نیاز به راهی برای خروج آن نیز وجود دارد؛ بنابراین لوله‌کشی فاضلاب شهری می‌بایست با نهایت دقت انجام شود تا  این فرایند رفت و برگشت به درستی انجام گیرد.

لوله کشی فاضلاب

برخلاف سیستم لوله‌کشی آب که مبتنی بر فشار بوده، در سیستم فاضلاب فشاری بر سیال وجود ندارد و پساب تنها به واسطه شیب لوله‌کشی و جاذبه زمین جریان می‌یابد؛ البته در مسیر جریان فاضلاب از  محصولاتی چون سیفون و شیر یک‌طرفه استفاده می‌شود تا از ورود گاز‌های سمی و جانوران موزی و نیز بازگشت فاضلاب به درون ساختمان جلوگیری به عمل آید.

در گذر زمان از مواد مختلفی برای تولید لوله‌های فاضلابی استفاده شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لوله‌های چدنی، پلیکا، گالوانیزه، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن (پوشفیت) اشاره کرد. با این حال و به‌رغم تفاوت‌های موجود میان انواع لوله‌های فاضلابی بر اساس ماده‌ی سازنده، نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها هنگام طراحی و اجرای لوله‌کشی فاضلاب می‌تواند کارایی و امنیت سیستم را تا حد زیادی تأمین کند:

  • استفاده از لوله و اتصالات مقاوم در برابر ضربه، فشار و خوردگی
  • درنظرگیری تهویه مناسب برای کل سیستم فاضلاب شهری
  • فراهم کردن امکان بازدید و تعمیر در شبکه فاضلاب
  • جلوگیری از ورود آب باران یا حیاط به فاضلاب خانه و هدایت آن به جوی بیرونی با تعبیه‌ی لوله‌های مجزا

 

انشعاب گیر فاضلاب

انشعاب گرفتن از لوله فاضلاب یکی از مهم‌ترین مراحل لوله‌کشی فاضلاب شهری و ساختمانی است که اغلب جهت اصلاح ساختار لوله‌کشی انجام می‌گیرد. با این‌که این فرایند در گذشته با استفاده از سه‌راه فاضلابی انجام می‌گرفت، اما امروزه اهمیت آن سبب شده است برای انشعاب‌گیری قطعه‌ای مخصوص به نام انشعاب گیر طراحی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

 

کاربرد انشعاب گیر لوله فاضلاب

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، انشعاب‌گیری یکی از روش‌های متداول جهت گسترش و اصلاح ساختار لوله‌کشی فاضلاب شهری است که غالباً با هدف افزایش راندمان، کاهش هزینه و جلوگیری از مسدود شدن شبکه اصلی فاضلاب انجام می‌گیرد. به بیان دیگر، استفاده از انشعاب‌گیر روشی سریع و آسان برای اخذ انشعاب از لوله‌های فاضلاب کم‌فشار به شمار می‌رود؛ به‌ویژه در شرایطی که به هر دلیلی افزایش سرعت و راحتی کار در اولویت قرار دارد.

 

انواع انشعاب گیر فاضلاب شهری

انشعاب‌گیرهای فاضلابی موجود در بازار را می‌توان براساس ماده‌ی سازنده یا نحوه‌ی نصب آن‌ها دسته‌بندی کرد. در میان انواع شناخته‌شده‌ی انشعاب‌گیر،  دو انشعاب‌گیر رزوه‌ای و کمربند پلی‌اتیلن، با شیوه‌های نصب متفاوت، از بیشترین کارایی برخوردارند.

انشعاب‌گیر رزوه‌ای: انشعاب‌گیر رزوه‌ای -که نحوه‌ی اتصال آن مانند تمام محصولات رزوه‌ای به صورت پیچشی است- یکی از کاربردی‌ترین اتصالات فاضلاب شهری است که به منظور انشعاب‌گیری لوله‌های فرعی از لوله‌های اصلی و تعمیرات لوله‌های فاضلابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با متریال‌های مختلفی تولید می‌شود که پلی‌پروپیلن یکی از کاربردی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین آن‌ها است و استفاده از آن در تولید انشعاب‌گیر، آن را به قابلیت‌هایی چون مقاومت در برابر فشار، ضربه و خوردگی، سهولت و سرعت در نصب و  امکان استفاده روی انواع لوله با جنس و ضخامت‌های مختلف مجهز کرده است.

کمربند پلی اتیلن: انشعاب‌گیر پلی‌اتیلن که با نام کمربند انشعاب پلی‌اتیلن نیز شناخته می‌شود، یکی از پرکاربردترین انواع انشعاب‌گیر است که در موارد مختلفی مانند کشاورزی، انتقال آب شرب شهری و روستایی استفاده می‌شود؛ اما بیشترین مورد مصرف این محصول در صنعت کشاورزی و آبیاری قطره‌ای است. از مزایای کمربند پلی‌اتیلن می‌توان به مقاومت آن دربرابر پوسیدگی ناشی از تابش مستقیم، انعطاف‌پذیری و استحکام بالا اشاره کرد.

کیت انشعاب فاضلاب شهری

کیت انشعاب فاضلاب شهری -که با نام ست انشعاب فاضلاب شهری نیز شناخته می‌شود- محصولی است که مهم‌ترین کاربرد آن اتصال فاضلاب واحدهای مسکونی به شبکه فاضلاب شهری است. این قطعه به عنوان رابط سیستم فاضلاب شهری و مسکونی، به صورت غیرمدفون و داخل داکت‌های تأسیساتی نصب می‌شود و می‌بایست علاوه‌بر تحمل فشارهای مکانیکی، از قابلیت تحمل بار ترافیکی و تکان های ناشی از بارگذاری خارجی برخوردار باشند.

 

نصب انشعاب فاضلاب شهری

شیوه‌ی نصب انشعاب‌گیر فاضلاب شهری براساس نوع انشعا‌گیر متفاوت است. در ادامه به مراحل نصب انشعابگیر رزوه‌ای و کمربند پلی‌اتیلن, به عنوان دو نمونه از شناخته‌شده‌ترین انواع انشعاب‌گیر فاضلاب می‌پردازیم:

راهنمای نصب انشعاب گیر رزوه‌ای

نصب انشعاب‌گیر رزوه‌ای، فرایندی نسبتاً ساده است که در 8 گام اصلی صورت می‌گیرد:

  1. انتخاب سایز مناسب گِردبُر براساس نوع و سایز انشعاب‌گیر
  2. برش لوله و برداشتن قسمت برش‌خورده از داخل لوله
  3. قرار دادن بدنه انشعاب‌گیر در محل برش‌خورده
  4. رد کردن بدنه انشعاب‌گیر از محل برش‌خورده با فشار دست
  5. جانمایی در زاویه صحیح و تنظیم واشر بدنه انشعاب‌گیر در محل برش‌خورده
  6. قرار دادن واسطه را بر روی بدنه انشعاب‌گیر
  7. بستن مهره انشعاب‌‎گیر
  8. بستن بوشن بر روی بدنه و سفت کردن مهره به کمک آچار مخصوص

راهنمای نصب کمربند پلی اتیلن

مراحل نصب کمربند پلی‌اتیلن عبارت است از:

  1.  باز کردن دو کفه‌ی کمربند و قرار دادن آن دور لوله
  2. بستن دو کفه به کمک پیچ و مهره (به نحوی که دور لوله محکم گردد)
  3. برش قسمتی از لوله که ناف کمربند بر روی آن قرار گرفته است (به وسیله ابزار مخصوص)
  4. بستن اتصال‌دهنده یا فلزی به روی کمربند

 

خرید انشعاب گیر فاضلاب شهری

با این‌که امروزه راه‌های بسیاری برای تأمین انشعاب‌گیر فاضلاب شهری وجود دارد، اما با خرید انشعاب‌گیر فاضلاب شهری از شرکت شهراب گستران اروند، شما این امکان را دارید که ضمن خرید بی‌واسطه از تولیدکننده، تمام مشخصات محصول را پیش از خرید، در کاتالوگ لوله و اتصالات پلی‌پروپیلن این شرکت مشاهده و سپس برای خرید اقدام کنید.

قیمت انشعاب گیر فاضلاب شهری

قیمت انشعاب‌گیر فاضلاب شهری بسته به جنس ماده‌ی سازنده آن متفاوت است. شما می‌توانید برای خرید انشعاب‌گیر رزوه‌ای تولیدشده توسط شرکت شهراب گستران اروند، در ساعات اداری با شماره تلفن 02140444100 تماس گرفته و ضمن دریافت مشاوره، از قیمت روز انواع لوله و اتصالات پوشفیت مطلع شوید.

 

سؤالات متداول درباره‌ی انشعاب گیر فاضلاب شهری

+ بهترین نوع انشعاب گیر فاضلاب شهری کدام است؟

  • پاسخ این سؤال بسته به شرایط مختلف متفاوت است، با این حال و با توجه به جمیع جوانب، انشعاب‌گیر رزوه‌ای را به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌هایی چون مقاومت بالا دربرابر تغییرات فیزیکی و شیمیایی، عدم رسوب‌گذاری و سهولت نصب می‌توان یکی از بهترین انواع انشعاب‌گیر فاضلاب شهری دانست.