کیت انشعاب فاضلاب متشکل از‌ محصولاتی است که با هدف اتصال فاضلاب ساختمانی به شبکه فاضلاب شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از عناصر اصلی کیت انشعاب فاضلاب می‌توان به لوله، سیفون و انشعابگیر اشاره کرد؛ با این حال در برخی موارد بسته به سیاست‌های شرکت تولیدکننده، محصولات دیگری چون زانویی، سه‌راه و … نیز به این مجموعه افزوده می‌شود.

در ادامه، پس از آشنایی با کیت انشعاب فاضلاب شهری و ویژگی‌های آن، با کیت انشعاب فاضلابی شرکت تولیدی شهراب آشنا خواهیم شد.

لوله کشی فاضلاب

فاضلاب در لغت به معنای آب اضافه‌ای است که از نهر یا رود سرریز می‌کند یا آب آلوده‌ای که از حمام‌ها، توالت‌ها و … به چاه سرازیر می‌شود. در زبان عامیانه نیز آب‌های استفاده‌شده‌ای که دیگر امکان استفاده به‌عنوان آب سالم با کاربری قبلی را ندارد، فاضلاب نامیده می‌شوند.

فاضلاب انواع مختلفی دارد که از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توان به فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی و فاضلاب کشاورزی اشاره کرد. در این میان، فاضلاب شهری به دلیل انتقال پساب ساختمان‌های مسکونی، تجاری، درمانی و …،  تأثیر مستقیم بر کیفیت زندگی ساکنان دارد؛ بنابراین لوله‌کشی فاضلاب شهری می‌بایست با نهایت دقت انجام شود تا  این فرایند رفت و برگشت به درستی انجام گیرد.

لوله کشی فاضلاب ساختمان

فاضلاب شهری خود مشتمل بر دو نوع فاضلاب ساختمانی و شهری است که مهم‌ترین تفاوتشان در مقیاس و متولی احداث آن‌ها است. لوله‌کشی فاضلاب ساختمان توسط بخش خصوصی و مشخصاً مالک ساختمان انجام می‌گیرد، در حالی که طراحی و اجرای شبکه فاضلاب شهری به عهده بخش دولتی و اداره آب و فاضلاب شهرها است.

با این‌که بسیاری از  اصول لوله‌کشی فاضلاب شهری و ساختمانی با یکدیگر مشابهت دارند، در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین اصول لوله‌کشی ساختمان می‌پردازیم:

1 -سرعت تخلیه‌ی لوله‌های فاضلاب باید مناسب باشد، سرعت تخلیه با فشار زیاد یا کم مشکل‌زا خواهد بود.

2 -زاویه لوله‌کشی و جنس لوله‌ها دو فاکتور  مهم جهت جلوگیری از رسوب‌گذاری مواد فاضلابی در لوله‌ها به شمار می‌روند. علاوه‌بر این، استفاده از مخزن رسوب‌گیر مناسب نیز می‌تواند از گرفتگی لوله‌های فاضلاب جلوگیری کند.

3 -برای جلوگیری از انتشار بوی بد و نیز سرایت آلودگی‌های فاضلاب به داخل محیط، سیستم فاضلاب باید آب‌بند و هوابند باشد.

4 -سیستم فاضلاب باید از قابلیت کنترل سطح فشار داخل شبکه جهت ایجاد هماهنگی رانش و مکش هوا در هنگام تخلیه برخوردار باشد.

5 -هر ساختمان باید دارای سیستم لوله‌کشی انحصاری بوده و لوله‌های فاضلاب آن نباید از املاک و ساختمان‌های مجاور عبور کند.

6 -در ساختمان‌های چندطبقه، فاضلاب‌های سرویس بهداشتی باید از فضاهای مسکونی طبقات پایین عبور کند، همچنین اگر ساختمان دارای طبقات زیادی است نیازی به نصب سرعت‌گیر برای لوله‌کشی فاضلاب نیست.

7 -لوله‌ها باید در ابعاد متناسب انتخاب شده و در صورت داکت‌کشی نیز از ابعاد متناسب داکت استفاده شود. ضمناً  در صورت به‌کارگیری لوله‌های عمودی فاضلاب، استفاده از داکت ضروری است.

8 -با قرار دادن جسمی شبیه به مقوا در زیر لوله‌ها می‌توان مقاومت آن‌ها را افزایش داد؛ در نقطه‌ی مقابل، پوشاندن لوله‌کشی فاضلاب با ملات سبک به آسیب‌پذیری آن‌ها منجر می‌شود.

9 -انتخاب مسیر نامناسب در لوله‌کشی فاضلاب می‌تواند به ترکیدگی لوله‌ها بینجامد؛ بنابراین انتخاب مسیر لوله‌کشی و نحوه‌ی آن (عمودی یا افقی) بهتر است با راهنمایی یک فرد متخصص صورت گیرد.

10 -توجه داشته باشید که لوله‌ها از هر جنسی که باشند نباید وزن زیادی را متحمل شوند؛ چرا که فشار زیاد در هر صورت می‌تواند به فرسایش سیستم لوله‌کشی و تخریب آن منجر شود.

لوله کشی فاضلاب شهری

لوله‌کشی فاضلاب شهری یک سیستم یکپارچه جهت جمع آوری، هدایت و تصفیه فاضلاب است که مأموریت اصلی آن، حفظ بهداشت و سلامت جامعه از یک سو و استفاده‌ی بهینه از آب به عنوان مایع حیات، از سوی دیگر است.

در لوله‌کشی فاضلاب شهری از انواع مختلف لوله‌ها استفاده می‌شود که طیف گسترده‌ای از ابعاد، از کانال‌های بتونی و لوله‌های پلی‌اتیلن کاروگیت تا لوله‌های پلی‌پروپیلن پوشفیت، را در بر می‌گیرد. در این سیستم، لوله‌ها و اتصالات پوشفیت و پلیکا اغلب نقش رابط لوله‌های اصلی فاضلاب شهری به لوله‌کشی فاضلاب ساختمانی را ایفا می‌کنند.

اصول لوله‌کشی فاضلاب شهری شباهت زیادی به فاضلاب ساختمان دارد، با این تفاوت که به دلیل حجم بالای فاضلاب شهری، در مقیاس بزرگ‌تر و با ملاحظات بیشتری صورت می‌گیرد.

 

کیت انشعاب فاضلاب شهری

کیت انشعاب فاضلاب شهری، در واقع نه به عنوان یک محصول مشخص، بلکه به عنوان مجموعه‌ای از محصولات فاضلابی که با هدف اتصال فاضلاب ساختمان به شبکه‌ی فاضلاب شهری استفاده می‌شود، عرضه می‌گردد.

با توجه به اهمیت کیت انشعاب فاضلاب شهری، اجزاء موجود در آن می‌بایست جامع بوده و هدف از طراحی چنین مجموعه‌ای را محقق سازند. علاوه‌بر این، محصولات موجود در این کیت به دلیل اهمیت مسئله‌ی اتصال فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری باید از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشند تا ضمن تحمل فشارهای مکانیکی، از قابلیت تحمل بار ترافیکی و تکان‌های ناشی از بارگذاری خارجی نیز برخوردار باشد.

کیت‌های انشعاب فاضلاب شهری عموماً در سایزهای ۱۱۰ الی ۱۶۰ میلی‌متر عرضه می‌شوند و جنس لوله‌ی به‌کاررفته در آن‌ها، لوله‌ی تک‌لایه‌ی سفید می‌باشد. هر کیت به صورت کلی از مجموعه‌ای از اجزا و عناصر تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

کیت انشعاب فاضلاب شهری شرکت شهراب

کیت انشعاب فاضلاب شهری شرکت شهراب شامل یک مجموعه‌ی کامل از تمام محصولاتی است که این شرکت با هدف راه‌اندازی و توسعه‌ی شبکه فاضلاب شهری تولید نموده است.

 

قیمت کیت انشعاب فاضلاب

قیمت کیت انشعاب فاضلاب به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها سیاست‌های شرکت سازنده برای انتخاب عناصر موجود در این کیت است. علاوه‌بر این، متریال و تنوع سایز اجزاء موجود در این کیت از دیگر عوامل مؤثر در قیمت‌گذاری کیت انشعاب فاضلاب شهری به شمار می‌رود.

برای اطلاع از قیمت و خرید کیت انشعاب فاضلاب شهری شرکت شهراب می‌توانید با شماره 02140444100 تماس گرفته و از راهنمایی‌های متخصصین شرکت شهراب بهره‌مند شوید.

 

سوالات متداول درباره‌ی کیت انشعاب فاضلاب

+روش نصب کیت انشعاب فاضلاب چیست؟