امروزه پلی‌پروپیلن به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرهای مورداستفاده در جهان توانسته است جایگاه خود را در ساخت لوله و اتصالات فاضلاب شهری تثبیت کرده و پس از پلی‌اتیلن، به پرکاربردترین پلیمر مصرفی در این حوزه تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز لوله و اتصالات پلی‌پروپیلن از دیگر انواع محصولات فاضلابی، نحوه‌ی اتصال آن به صورت پوش‌فیت است و همین موضوع سبب شده تا از این مجموعه به عنوان لوله و اتصالات پوش‌فیت نیز یاد شود.

در ادامه‌ی این مطلب پس از معرفی لوله و اتصالات پلی پروپیلن، به بررسی انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

 

لوله و اتصالات پلی پروپیلن

لوله و اتصالات پلی پروپیلن (با نام اختصاری PP)، محصولاتی از جنس پلی‌پروپیلن هستند که برای انتقال مواد مختلف نظیر آب، گاز، فاضلاب و … استفاده می‌شوند. با این‌که بعضاً لوله‌ها را به عنوان عنصر اصلی این مجموعه می‌شناسند، اما درواقع، این ماحصل قرارگیری لوله و اتصالات در کنار یکدیگر است که می‌تواند به شکل‌گیری یک سیستم یا شبکه‌ی مؤثر و قابل‌اعتماد برای انتقال مواد منجر شود.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از پلی‌پروپیلن در تولید لوله و اتصالات می‌توان به ویژگی‌هایی همچون وزن کم، مقاومت بالا در برابر عواملی چون فشار، ضربه و خوردگی، قیمت مناسب و قابلیت نصب و نگهداری آسان اشاره کرد. علاوه‌بر این، لوله و اتصالات پلی‌پروپیلن این قابلیت را دارند که بدون نیاز به هیچ‌گونه ابزار یا شیوه‌ی خاص (نظیر جوشکاری)، به شکل پوش‌فیت (push-fit) و تنها با استفاده از سوکت‌هایی که در انتهای آن‌ها تعبیه شده است به یکدیگر متصل شوند.

کاربرد لوله و اتصالات پلی پروپیلن

به طور کلی، لوله و اتصالات پلی پروپیلن به عنوان مجموعه‌ای از محصولات پرطرفدار جهت لوله‌کشی  از قابلیت استفاده در صنایع مختلف نظیر ساختمان، صنعت، کشاورزی و … برخوردارند.

 

لوله پلی پروپیلن فاضلابی چیست؟

ویژگی‌های پلی‌پروپیلن سبب شده است تا لوله پلی پروپیلن فاضلابی -که با نام لوله پوشفیت فاضلابی نیز شناخته می‌شود- به یکی از مهم‌ترین اجزاء ساختار شبکه فاضلاب شهری و ساختمانی تبدیل شود، بنابراین لوله های پلی پروپیلن فاضلابی با ویژگی‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد، از بهترین و ایمن‌ترین گزینه‌های راه‌اندازی شبکه‌های فاضلابی به شمار می‌روند.

ویژگی لوله فاضلاب پلی پروپیلن

 

انواع لوله های پلی پروپیلن فاضلابی

لوله‌های فاضلابی پلی پروپیلن در انواع مختلف و با قطر و ویژگی‌های متفاوت تولید می شوند. برخی از رایج‌ترین انواع لوله‌های پلی پروپیلن فاضلابی عبارتند از:

لوله یکسر سوکت پوش فیت

لوله یک‌سر سوکت پوش فیت -که با نام‌های دیگری نظیر اورینگی و یک‌سر کوپله نیز شناخته می‌شود- یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع لوله پلی پروپیلن فاضلابی است که یک سر آن باز و سر دیگر آن دارای سوکت می‌باشد (کاربرد این سوکت برای اتصال به لوله‌های دیگر با استفاده از روش پوش‌فیت است).

لوله یک سر سوکت پوش فیت با ویژگی‌هایی چون مقاومت در برابر انبساط/انقباض طولی و نشتی سیالات، یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های ایجاد اتصالات محکم و ایمن در سیستم فاضلابی به شمار می‌رود.

لوله دوسر سوکت پوش فیت

لوله دو سر سوکت پوش فیت یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین انواع لوله فاضلابی است، چرا که برای اتصال به شبکه فاضلاب نیازی به هیچ محصول دیگری نداشته و وجود سوکت یا کوپلر در هر دو سر آن،‌ کار جوش، چسب و دیگر انواع اتصالات را انجام می‌دهد.

کاربرد لوله های پوش فیت سوکت دار

لوله های پوش فیت سوکت دار قابلیت استفاده در هر دو سیستم فاضلاب شهری و ساختمانی را دارند، با این تفاوت که لوله‌های پلی‌پروپیلن فاضلاب ساختمانی از تنوع بیشتری برخوردار بوده و علاوه‌بر لوله‌های یکسر سوکت و دو سرسوکت، می‌توان انتخاب را از میان انواع سایلنت و جنرال این لوله‌ها انجام داد.

 

قیمت لوله پلی پروپیلن فاضلابی

قیمت هر شاخه لوله پلی پروپیلن فاضلابی براساس کیفیت متریال، نوع لوله، قطر و طول شاخه متفاوت است. لوله پلی‌پروپیلن تولیدی شرکت شهراب گستران اروند، در دو نوعِ یک‌سرسوکت و دوسرسوکت، با سه قطر 110، 125 و 160 میلی‌متری و در شاخه‌های 4 و 6 متری، مطابق با استانداردهای داخلی و بین‌الملل تولید شده و طیف گسترده‌ای از نیاز خریداران را پوشش می‌دهد.

 

سوالات متداول درباره‌ی لوله پلی پروپیلن فاضلابی

+ تفاوت کاربرد لوله یک سر سوکت و دو سر سوکت در چیست؟

 

+ چرا باید از لوله پلی پروپیلن برای سیستم فاضلاب استفاده کنیم؟

 

+ آیا استفاده از لوله پلی پروپیلن فاضلابی با محدودیت شرایط آب و هوایی مواجه است؟