امروزه لوله و اتصالات پوش فیت (Push-Fit) -که نام آن‌ها برگرفته از شیوه‌ی اتصالشان است- یکی از پرمصرف‌ترین انواع لوله و اتصالات فاضلابی به شمار می‌روند؛ چرا که در مقایسه با دیگر محصولات مورد استفاده در این عرصه نظیر لوله‌های PVC یا مسی برای اتصال نیاز به هیچ ابزار خاصی نداشته و به‌صورت فشاری به یکدیگر متصل می‌شوند.

در ادامه پس از بررسی ویژگی‌ها و مزایای لوله و اتصالات پوش فیت، با نحوه‌ی خرید این محصول آشنا خواهیم شد.

 

لوله و اتصالات پوش فیت چیست؟

لوله و اتصالات فشاری یا پوش‌فیت یکی از به‌روزترین انواع لوله و اتصالات به شمار می‌روند که با استفاده از تکنولوژی مدرن تولید شده و برای اتصال به استفاده از هیچ‌گونه روش یا ابزار خاصی نیازی ندارند.

از میان تکنولوژی‌های ویژه‌ی ساخت لوله و اتصالات پوش فیت می‌توان به استفاده از اورینگ (O-ring) و کولت (collet) در ساختار آن‌ها اشاره کرد که باعث خاصیت ضدنشتی و دوام این اتصالات گشته است؛ تا جایی که به گفته‌ی انجمن مهندسان تأسیسات لوله‌کشی آمریکا، اتصالات پوش فیت حتی در صورت نصب داخل دیوارها و سقف‌ها نیز قابل اعتماد بوده و از ایمنی بالایی برخوردارند.

با این که لوله و اتصالات پوش فیت برای راه‌اندازی تأسیسات آب آشامیدنی، سیستم‌های گرمایش هیدرونیک و فاضلاب ساختمان‌های مسکونی و تجاری یک گزینه‌ی ایده‌آل به شمار می‌روند؛ اما در شرایط ویژه‌ای که به هر دلیلی لحیم‌کاری و … با خطر آتش سوزی همراه خواهد بود، استفاده از این محصولات اهمیت مضاعفی می‌یابد.

به طور کلی، لوله و اتصالات پوش فیت به عنوان مجموعه‌ای از محصولات پرطرفدار جهت لوله‌کشی در صنایع مختلف نظیر ساختمان، صنعت، کشاورزی و فاضلاب استفاده می‌شوند و بزرگترین مزیت آن‌ها سرعت در ایجاد اتصال است؛ به نحوی که با استفاده از آن‌ها و بدون نیاز به هرگونه جوش، لحیم یا چسب‌کاری در کم‌ترین زمان ممکن یک اتصال ایمن خواهید داشت.

 

ویژگی لوله و اتصالات پوش فیت

استفاده از لوله و اتصالات پوش‌فیت با مزایای بسیاری همراه است که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد:

مواد اولیه‌ی باکیفیت: در ساخت اتصالات فشاری یا پوشفیت از مواد باکیفیت و استاندارد استفاده می‌شود؛ برای مثال در اغلب موارد لوله و اتصالات پوش‌فیت از پلیمری به نام پلی پروپیلن ساخته می‌شوند که قابلیت‌های بسیاری دارد.

تنوع محصولات: امروزه انواع اتصالات پوش‌فیت، از زانو و سه‌راهی گرفته تا سوکت‌های رابط در بازار موجودند و این موضوع به طراحان و تعمیرکاران فعال در حوزه‌ی لوله‌کشی فاضلاب آزادی عمل بیشتری می‌دهد.

نصب سریع و آسان: همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، نصب اتصالات پوشفیت، از آن‌جایی که به هیچ‌گونه چسب و لحیم کاری احتیاج ندارد، حتی برای افراد مبتدی نیز کار ساده‌ای خواهد بود. بنابراین با استفاده از این اتصالات، هر پروژه ای را می توان در کمترین زمان ممکن انجام داد.

در نقطه‌ی مقابل، اتصالات فشاری به‌راحتی نیز از یکدیگر جدا می‌شوند، بنابراین در صورت نیاز، تعمیر یا تغییر آن‌ها با کم‌ترین هزینه و زمان ممکن انجام خواهد پذیرفت.

امکان استفاده مجدد: یکی از مزایای اتصالات پوش فیت، وجود امکان استفاده‌ی مجدد از آن‌ها حتی پس از جدا شدن از شبکه است، چرا که با استفاده از یک ابزار جداکننده -که معمولاً یک گیره‌ی جداسازی قطعات پلاستیکی است- می‌توان آن‌ها را یه سادگی از لوله جدا کرد. البته لازم به ذکر است که در صورت استفاده‌ی مکرر از اتصالات فشاری، این محصولات دیگر برای استفاده‌ی طولانی‌مدت مناسب نخواهند بود.

البته نکته‌ای که در این میان وجود دارد و گاه به عنوان یکی از معایب لوله و اتصالات پوش فیت عنوان می‌شود، هزینه‌ی نسبتاً بالای این محصولات است؛ در صورتی که با توجه به کاهش هزینه نصب، صرفه‌جویی در زمان و دوام این محصولات در مجموع می‌توان از این اختلاف هزینه چشم‌پوشی کرده و آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در هزینه، زمان و انرژی قلمداد کرد.

 

انواع لوله و اتصالات پوش فیت

لوله و اتصالات پوش فیت را می‌توان براساس ماده سازنده، کاربرد و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها در دسته‌های مختلفی قرار داد. یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع لوله و اتصالات پوش‌فیت، لوله و اتصالات فاضلاب ساختمانی جنرال (معمولی) و فاضلاب ساختمانی سایلنت (بی‌صدا) است که هر کدام دارای مشخصات فنی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند.

لوله‌های پوش فیت بی‌صدا به لحاظ عملکرد مانند لوله‌های پوش فیت معمولی هستند، با این تفاوت که در فضاهایی که نیاز به کاهش نویز است، استفاده می‌شوند و قابلیت کاهش صدا تا 99 درصد را دارند.

لوله و اتصالات فاضلابی پوش فیت

یکی از مهم‌ترین کاربردهای لوله و اتصالات پوش فیت طراحی و تعمیر شبکه‌های فاضلابی است؛ چرا که ویژگی‌های این محصولات سبب شده است فرایند احداث شبکه فاضلاب شهری و ساختمانی با سرعت و کیفیت بیشتری انجام گیرد.

 

نحوه اتصال لوله های پوش فیت

برای این‌که عملکرد آب‌بندی در شبکه به درستی کار کند و احتمال نشتی به حداقل برسد، لازم است تا فرایند برش و نصب لوله‌های پوش فیت با دقت انجام گیرد.

برای مثال برش لوله‌ها باید به‌گونه‌ای انجام گیرد که لبه‌های آن فاقد ناهمواری بوده و قسمت داخلی لوله عاری از هرگونه کثیفی مانند ذرات لوله‌ی بریده‌شده باشد تا اتصالات به خوبی انجام شده و از نشت سیالات جلوگیری شود. علاوه‌براین، هنگام برش، استفاده از ابزار مناسب (نظیر  ابزار برش لوله به جای اره) ضروری است.

در صورت توجه به نکات فوق و عمل به آن‌ها ، نصب لوله و اتصالات پوش فیت یک فرایند ساده‌ی چهارمرحله‌ای است که گام‌های آن عبارتند از:

  1. برش لوله: اندازه‌ی مورد نیاز خود از طول لوله را برش دهید و مقدار اضافی (در حدود یک اینچ) را برای قرار دادن داخل اتصالات در نظر بگیرید.
  2. سوراخ کردن و بُرقوکاری: مرحله بعدی، سوراخ کردن لوله و تنظیم حفره‌ی ایجاد شده با استفاده از برقو (Reamer) است. برای تنظیم ناهمواری‌های لبه‌ی بیرونی حفره نیز می‌توانید از سنباده استفاده کنید.
  3. علامت‌گذاری لوله: برای این مرحله از نشانگر و ابزار عمق سنج استفاده کنید. لوله را تا جایی وارد کنید که در دورترین قسمت داخل اتصالات در امتداد لبه ابزار متوقف شود. این مرحله برای اطمینان از این‌که لوله دارای طول دقیق برای رسیدن به انتهای اتصالات در هنگام نصب است، انجام می‌گیرد.
  4. نصب اتصالات: لوله را داخل اتصال فشاری مورد نظر قرار داده و فقط زمانی که به قسمت علامت‌گذاری‌شده‌ی لوله رسیدید متوقف شوید. در انتها لوله یا اتصالات را تا 360 درجه بچرخانید تا محکم و ایمن در یکدیگر قفل شوند.

 

خرید لوله و اتصالات پوش فیت

خرید لوله و اتصالات پوش فیت به دلیل تکنولوژی ویژه‌ای که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود نیازمند دقت ویژه‌ای است. شرکت شهراب ضمن تولید انواع لوله و اتصالات پلی پروپیلن پوشفیت براساس استانداردهای بین‌المللی و داخلی، فرصت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره 02140444100 را برای شما عزیزان فراهم کرده است.

قیمت لوله و اتصالات پوش فیت

قیمت لوله و اتصالات پوشفیت از عوامل متعددی چون کیفیت متریال تأثیر می‌پذیرد. با توجه به گستردگی و تنوع محصولات پوش فیت، شما می‌توانید پس از مطالعه‌ی کاتالوگ لوله و اتصالات پوش فیت شرکت شهراب، جهت کسب اطلاع از قیمت محصولات با شماره‌ تماس مندرج در کاتالوگ تماس حاصل فرمایید.

 

سوالات متداول درباره‌ی لوله و اتصالات پوش فیت

+ نحوه نصب لوله و اتصالات پوش فیت چگونه است؟